340.000 mangler stadig vinterdæk. Det skader mobiliteten
Torsdag d. 5. februar 2015Sommerdæk og vintervejr - ikke en god kombination.
I uge 4/ 2015 foretog Dækimportørforeningen dæktælling på parkeringspladser ved 28 indkøbscentre, stationer etc. geografisk fordelt over hele landet. I alt 4.500 personbiler blev talt. På 659 biler - eller 15 % - var der monteret sommerdæk, på 3.841 biler eller 85 % var der monteret vinterdæk. Andelen af sommerdæk var 18 % øst for Storebælt og 12 % vest for Storebælt.
I dækbranchen er man enige om, at når mange ikke får skiftet dæk til vinterdæk, så er det direkte årsag til fx glatføreuheld og kødannelser. Ingen tvivl om, at det har en negativ indflydelse på vejgreb og som følge deraf er en belastning for mobiliteten på de dage, hvor der pludselig er sne- og frostglatte veje.
85% på vinterdæk trods grøn vinter
”På trods af en meget mild vinter, har den absolutte hovedpart af de danske personvognsbilister sikret køretøjet, sig selv og deres medtrafikanter med de rigtige dæk til årstiden. Det er meget positivt, men efter vores overbevisning er der stadig for mange, der tager chancen på sommerdæk, og det skader mobiliteten”, siger Kenneth Saust, formand i Dækimportørforeningen.
Omregnet til tal i større skala, så udgør den samlede danske personbilsvognpark 2.318.314 enheder ved årsskiftet, og holdes andelen af talte biler op imod dette, svarer det til, at ca. 340.000 personbiler stadig kører på sommerdæk om vinteren. Andelen har således ligget stabilt de seneste 3 år med kun et enkelt procentpoint i udsving den ene eller anden vej, og det er absolut positivt, at så mange ad frivillighedens vej, sørger for at skifte dæktype til årstiderne.
De få generer hovedparten af bilisterne - Lovgivning er stadig målet
Men på trods af den store frivillige andel, så er det stadig målet at få indført en lovgivning på området. Der er nemlig efter manges opfattelse ingen rimelighed i, at størsteparten af bilisterne er fornuftige, og at de, når føret er skidt, skal generes af den trods alt betragtelige andel af bilister, som chancer den på sommerdæk i sne og på is. Endvidere er der stadig en høj andel af erhvervskøretøjer, som heller ikke er sikret tilstrækkeligt, når føret er dårligt. Så målet er klart – krav om vinterdæk, når føret kræver det, eller lad bilen stå - samt absolut mindst lige så vigtigt: Krav om forøget mønsterdybde på vinterdæk i vinterperioden på hhv. 3,0 og 5,0 mm, så vi slipper af med 1,6 mm på person- og varebiler og 1,0 mm på de tunge køretøjer over 3.500 kg.
Vinterdæk kan stadig gøre gavn
”Februar og marts kan stadig byde på sne- og isglatte veje, ja faktisk er det set før helt hen til april måned. Så behold vinterdækkene på - og er man blandt dem, der endnu ikke har fået skiftet fra sommerhjul til vinterhjul, kan det stadig være en rigtig god investering”, lyder det afslutningsvis fra Kenneth Saust.
(Kilde: Pressemeddelelse fra Dækbranchens Fællesråd)