Ny mærkning af dæk
Torsdag d. 29. april 2021Det skal være lettere for bilister at finde de såkaldte grønne og støjsvage dæk. Derfor bliver det velkendte dæklabel, der siden 2012 har siddet på alle nye dæk i EU, nu opdateret. Opdateringen træder i kraft d. 1. maj 2021 og indebærer en række ændringer af dækkenes mærkning.
Dæklabel fra 1. maj 2021
QR-kode
Der tilføjes en QR-kode, som giver adgang til den europæiske produktdatabase (EPREL) med dækklassificering og tilhørende teknisk information.
Ekstern dækstøj
Ikonet for rullestøj ændres. De tre bølger er erstattet med et bogstav (A, B eller C, hvor A er det mest støjsvage dæk).
Rullemodstand (forbrug)
De laveste brændstofeffektivitetskategorier (F og G) er fjernet for at forbedre klassificeringsskalaens læsbarhed og tydelighed. Forskellen mellem hver kategori varierer afhængigt af bil, kørselsmønster, temperatur mv., men et sæt personbilsdæk med mærkning A vil kunne spare op til 7,5 procent brændstof i forhold til et sæt dæk med mærkning E.
Vejgreb i vådt føre (bremseegenskaber)
De laveste bremseegenskabskategorier (F og G) er fjernet for at forbedre klassificeringsskalaens læsbarhed og tydelighed. Forskellen mellem bedste og dårligste kategori modsvarer helt op til 30 procent kortere bremselængde. Ved en hastighed på 80 km/t vil forskellen for en typisk personbil være op til 18 meter kortere bremselængde.
Snegreb og isgreb
For berørte dæk introduceres piktogrammer for ”3PMSF” (3-Peak Mountain Snow Flake) mærkning for snegreb, der indikerer, at dækket giver sikkerhed og fremkommelighed i sne, samt ”isgreb”, som certificerer overholdelse af et minimumsniveau på is.
Isgreb-mærkningen, der tidligst vil være gældende fra 2022, bruges primært i lande med ekstreme vinterforhold og gælder kun personvognsdæk og SUV-dæk (C1-dæk). Også helårsdæk med tilstrækkelige vinteregenskaber vil få ’vinter-ikonerne’.
Bemærk:
- Dæk produceret inden 1. maj 2021, vil ikke blive mærket om, hvilket er helt i overensstemmelse med bestemmelserne. Et givent dæk kan således have et ældre label, hvis det er produceret før d. 1. maj 2021 og et nyt label, hvis det er produceret efter 1. maj 2021 - selvom dækket er præcist det samme.
- Hidtil har dæk til busser og lastbiler været undtaget, men med opdateringen bliver det nu også et krav for dem.
Dækbranchen Danmark
Hos Dækbranchen Danmark, der også står bag hjemmesiden dæklabel.dk, ser man frem til det nye dækmærke:
”Der er sket en stor udvikling inden for dæk. Derfor er det kun naturligt, at man nu opdaterer dækmærket og skærper kravene og dermed sorterer de dårligste fra. Det er især positivt med den nye mærkning af ikke bare vinterdæk, men også helårsdæk, da der er stor forskel på de sidste. Det er langtfra alle helårsdæk, der står lige godt fast om vinteren, og de bliver nu nemmere at gå udenom. Det samme gælder i forhold til angivelsen af dækkets støjniveau. I takt med at der kommer flere elbiler, vil det være et parameter, forbrugerne i stigende grad vil skele til,” siger direktør i Dækbranchen Danmark, Volker Nitz.