Sommerferie i is og sne...?
Tirsdag d. 30. juni 2015
Sne- og isglatte veje er nok ikke det de fleste danskere møder på deres sommerferie i bilen, men mere end 400.000 danskere stoler tilsyneladende ikke på, at sommeren ifølge metrologerne er på vej. Seneste dæktælling foretaget af dækimportørerne i Danmark viser nemlig, at vinterdækkene stadig sidder på godt hver femte danske personbil. Et valg der er uhensigtsmæssigt på flere fronter.
Sommervarme kan give problemer
Hos dækimportørerne ved man, at når bilisterne kører på vinterdæk sommeren over, så er dækkene alvorligt slidt, når næste vinter kommer, og det kan være farligt. Derfor konkluderer Kenneth Saust, formand i Dækimportørforeningen: "Både sikkerhed og økonomi lider, når man kører på vinterdæk om sommeren."
Problemerne kan endvidere blive endnu større, når temperaturerne for alvor bliver sommerlige og runder de 20 grader Celsius. Det er dækimportørernes erfaring, at vinterdæk giver en mere slingrende kørsel og at slidte vinterdæk styrer langt ringere end sommerdæk, når vejene er varme og tørre.
"Så mit bedste råd til bilisterne er: Skift til sommerdæk nu! Det gavner både sikkerheden og pengepungen. Den kendte tommelfingerregel om vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren gælder stadig," siger Kenneth Saust.
Flest vinterdæk på Sjælland
3.910 personbiler blev besigtiget på 27 forskellige steder i Danmark i uge 25. Optællingen viser, at 18 procent af personbils vognparken stadig kører på vinterdæk. Værst var det på Sjælland, hvor 20 procent stadig havde de forkerte dæk til årstiden, hvorimod status i Jylland var på samme niveau som sidste års tælling, nemlig 17 procent.
Ulemper ved at køre på vinterdæk om sommeren
Når det bliver rigtig varmt, vokser bremselængden med vinterdæk betragteligt i forhold til sommerdæk. Ved en lufttemperatur på 35 grader kan bremselængden med vinterdæk være op til 16 meter længere ved 100 km/h. Hertil kommer, at vinterdæk er mindre stabile i kurver, når bilen er fuldt lastet, hvilket betyder mere vaklende kørsel i de lange motorvejskurver. Kombineres dette endvidere med for lidt luft i dækkene, forstærkes risikoen for ulykker – især i sommerperioden, hvor der ofte er ekstra ferievægt på bilen.
Dårlig og uøkonomisk disposition
Ifølge ’dæktællerne’ er det overvejende de små biler og de ældre biler, der kører på de forkerte dæk til årstiden. ”Hvis det er for at spare penge, så er det et dårligt sted at spare” siger direktør Volker Nitz fra Dækbranchens Fællesråd. ”At køre med vinterdæk om sommeren er en sikkerhedsmæssig dårlig disposition og økonomisk er det heller ikke rentabelt på langt sigt."
Undersøgelser har vist, at manglende bevidsthed om korrekt lufttryk i dækkene er generelt udbredt blandt de danske bilister. Med kombination af forkerte dæk og for lidt luft, går det både ud over sikkerhed og økonomi. Dækkene slides hurtigere, brændstofforbruget forøges og vinterdækkets levetid forkortes endvidere med cirka 10 procent, når man kører med dem i den varme årstid. ”Så få nu sommerdækkene på, og skift til vinterdækkene igen, når vi når omkring slutningen af efterårsferien, hvor temperaturen typisk igen begynder at falde”, lyder rådet fra Volker Nitz.
Når de rigtige dæk er monteret kan tre simple huskeregler øge sikkerheden yderligere:
LUFTTRYK – Tjek dæktrykket hver 14. dag. Det gavner ikke kun sikkerheden men også pengepungen og miljøet i form af sparet brændstof.
INSPEKTION – Tjek dækkenes tilstand for skader. Dæk med revner eller buler skal repareres eller udskiftes af en fagmand.
VEJGREB – Kontrollér mønsterdybden med jævne mellemrum. Mønsterdybden bør ikke komme under 3 mm da evnen til at aflede vand mindskes jo mindre mønster dækket har tilbage.
Denne pressemeddelelse er udsendt af Dækimportørforeningen.