Spilder du godt gummi i sommervarmen?
Søndag d. 3. juli 2016Er du en af de godt 400.000 danske personbilsejere, som spilder godt vinterdækgummi i sommervarmen? Så bør du bruge nogle minutter på at læse, hvorfor det er en rigtig god idé, at parkere vinterdækkene i garagen og skifte til sommerdæk. Der er penge at hente på flere fronter.
Sommervarme kan give problemer
Kenneth Saust, formand i Dækimportørforeningen: "Både sikkerhed og økonomi lider, når man kører på vinterdæk om sommeren. Når bilisterne kører videre på vinterdæk sommeren over, så er dækkene alvorligt slidt, når næste vinter kommer, og det kan være farligt.”
Problemerne kan endvidere blive endnu større, når temperaturerne er høje og ofte runder de 20 grader i sommertiden. Vinterdæk er udviklet til koldt vejr, og derfor forringes både bilens stabilitet, bremseevne og evnen til at modstå akvaplaning, når vinterdækkene bruges på sommervarme veje.
”Så mit bedste råd til bilisterne er, at skifte til sommerdæk nu – det er ikke for sent! Det gavner både sikkerheden og pengepungen. Den kendte tommelfingerregel om vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren gælder stadig," siger Kenneth Saust.
Stadig for mange på vinterdæk
En nyligt gennemført telefonundersøgelse viser, at manglende viden om dækvalg med stor sandsynlighed er kendetegnende for mange bilister. Her svarer nemlig kun 6 procent ud af 1.004 bilister, at de stadig kører med vinterdæk og yderligere 2 procent erkender, at de ikke ved, hvad der sidder på bilen. De faktiske tal, når man fysisk ser på bilerne, viser desværre en væsentlig større andel af biler på forkerte dæk.
4.616 personbiler blev besigtiget på 26 forskellige steder i Danmark i uge 25 2016. Optællingen viser, at 18 procent af personbilsvognparken stadig kører på vinterdæk. Værst var det på Sjælland, hvor 19 procent stadig havde de forkerte dæk til årstiden, hvorimod status i Jylland var på samme niveau som sidste års tælling, nemlig 17 procent.
Længere bremselængde og mindre stabilitet på vinterdæk om sommeren
Når det bliver rigtig varmt, vokser bremselængden med vinterdæk betragteligt i forhold til sommerdæk. Ved en lufttemperatur på 35 grader kan bremselængden med vinterdæk være op til 16 meter længere ved 100 km/t. Hertil kommer, at vinterdæk er mindre stabile i kurver, når bilen er fuldt lastet, hvilket betyder mere vaklende kørsel i de lange motorvejskurver.
Kombineres dette endvidere med for lidt luft i dækkene, forstærkes risikoen for ulykker – især i sommerperioden, hvor der ofte er ekstra ferievægt på bilen.
Manglende viden giver dårlige og uøkonomiske dispositioner
Undersøgelser har også vist, at manglende bevidsthed om korrekt lufttryk i dækkene er generelt udbredt blandt de danske bilister. Med kombination af forkerte dæk og for lidt luft, går det både ud over sikkerhed og økonomi. Dækkene slides hurtigere, brændstofforbruget forøges og vinterdækkets levetid forkortes endvidere med cirka 10 procent, når man kører med dem i den varme årstid. Ifølge ’dæktællerne’ er det overvejende de små biler og de ældre biler, der kører på de forkerte dæk til årstiden. ”Hvis det er for at spare penge, så er det et dårligt sted at spare,” siger direktør Volker Nitz fra Dækbranchen Danmark. ”At køre med vinterdæk om sommeren er en sikkerhedsmæssig dårlig disposition og økonomisk er det heller ikke rentabelt på langt sigt, så det er kun sund fornuft at skifte dæk efter årstiderne."
Når de rigtige dæk er monteret, kan tre simple huskeregler øge sikkerheden yderligere:
LUFTTRYK – Tjek dæktrykket mindst en gang om måneden. Det gavner ikke kun sikkerheden men også pengepungen og miljøet i form af sparet brændstof.
INSPEKTION – Tjek dækkenes tilstand for skader. Dæk med revner eller buler skal repareres eller udskiftes af en fagmand.
VEJGREB – Kontrollér mønsterdybden med jævne mellemrum. Mønsterdybden bør ikke komme under 3 mm, da evnen til at aflede vand mindskes, jo mindre mønster dækket har tilbage.
(Kilde: Dækimportørforeningen).