×
Webshop for private

Vinterdæk hitter stadig

Onsdag d. 25. januar 2017

Vinter

Trods endnu en forholdsvis mild vinter hitter vinterdæk stadig i stor stil blandt de danske personbilsbilister. Dog er mange af de små biler, som ofte bruges til at køre familiens mindste afsted, de køretøjer, som tit har det dårligste dækvalg til årstiden.

 

Dækimportørforeningens folk besøger to gange årligt et stort antal parkeringspladser rundt om i landet, henholdsvis i januar og juni måned. Her er opgaven at tage et kig på dækvalget til årstiden på de danske personbiler - og netop i uge 3 er årets første dæktælling foretaget.

Overvejende vinterdæk, men mange små biler fejler
Igen i år er der optalt et stort antal biler, helt nøjagtigt 4.567 på 25 forskellige offentlige pladser i landet. Fordelingen mellem andelen af biler på henholdsvis vinterdæk og sommerdæk blev opgjort til, ganske som ved de seneste års opgørelser, at hele 88 % kører på det rigtige dæk til årstiden, nemlig vinterdæk. Dog er der noget, der tyder på, at det særligt halter på de små køretøjer, som vel ofte benyttes til at køre familiens mindste familiemedlemmer til institutioner, skole og fritidsaktiviteter. Et valg, som egentlig ikke er helt velovervejet, for selv ved korte distancer kan det gå galt, hvis vejgrebet ikke er sikret.

Rekordstort nybilssalg
Ifølge De Danske Bilimportører blev der i 2016 solgt det højeste antal af personbiler nogensinde, hele 222.924 nye personbiler. Dette bringer den samlede personbilsvognpark op på 2.465.138 enheder, og holdes det op imod de opgjorte biler på vinterdæk, er der stadig en andel på 285.000 biler, der trodser fornuften og kører videre på sommerdækkene. Alt i alt er det en dårlig disposition, som kan medføre uheld, der kunne have været mindsket eller helt undgået med det rette dækvalg.

Nej, der skal ikke skiftes til sommerdæk endnu
Hos Dækbranchen Danmark bliver de nogle gange i løbet af denne milde vinter blevet spurgt, om man ikke ligeså godt kan sætte sommerdækkene på igen, og svaret er klart, NEJ. Selv om vejene er fri for sne og is i lange perioder i den danske vinter, så er temperaturene lave og friktionen, og dermed også vejgrebet, lav. Her er vinterdækkene grundet dækkets opbygning og struktur nu engang bedst. Og skulle det så blive glat grundet is eller sne, så er man forberedt med en ordentlig dækmontering. Men husk nu, at selv med gode vinterdæk er det vigtigt at udvise fornuft og sætte hastigheden i forhold til føret, da eksempelvis ”sort is” heller ikke kan overvindes med vinterdæk, selvom man alt andet lige stadig står bedre fast end med sommerdæk.

Vinterdæk god idé, siger transportordførerne
I november måned tog Dækbranchen Danmark pulsen hos transportordførerne for landets tre største politiske partier, og både Rasmus Prehn (S), Kim Christiansen (DF) og Kristian Pihl Lorentzen (V) var rørende enige om, at bilisterne burde få vinterdæk på bilerne. En egentlig lovgivning kunne de dog ikke enes om, men Dækbranchen Danmark arbejder fortsat videre på den opgave.

Og målet er stadig krav om vinterdæk, når føret kræver det, eller lad bilen stå. Og mindst lige så vigtigt: Krav om forøget mønsterdybde på vinterdæk i vinterperioden på henholdsvis 3,0 mm på person-/varebiler og 5,0 mm på lastbiler/busser. I dag gælder blot 1,6 mm på person- og varebiler og 1,0 mm på de tunge køretøjer over 3.500 kg.

(Kilde: Pressemeddelelse fra Dækbranchen Danmark d.d.)

Spørg os -
vi kontakter dig

Ønsker du at blive kontaktet, kan du skrive dit navn og telefonnummer i felterne herunder. Så kontakter vi dig hurtigst muligt!