Hvad er dæktryksovervågning/TPMS?
Fra 1. november 2012 skulle alle nye typegodkendte personbiler i EU være udstyret med et TPMS dækkontrolsystem defineret af UNECE Køretøjsforskrifter (forordning ECE-R64). Fra 1. november 2014 skulle alle nye personbiler, der sælges i EU, være udstyret med TPMS. Men det omfatter også gulpladebiler, som er bygget efter 2012 og ombygget i Danmark, så de kan køre med op til 9 personer. Kasse-og chassisbiler er indtil videre ikke omfattet af det nye krav, ligesom der heller ikke er planer om at udvide kravet til at omfatte gamle biler. Loven gælder kun for køretøjer op til 3.500 kg.
Alle TPMS-systemer skal leve op til nogle lovkrav. Systemet skal løbende udmåle/ sende signaler fra alle hjul min. hvert tiende minut, og systemet skal registrere, hvis dæktrykket falder mere end 20% eller under 1,5 bar.
Der findes to systemer:
- Indirekte TPMS er sammenkoblet med ABS- og ESP-systemerne og måler forskellen i hjulenes omløbshastighed. Stigende hastighed på et af hjulene betyder mindre diameter og dermed trykfald i dækket. Ingen måling ved køretøjets stilstand.
- Direkte TPMS benytter en elektronisk sensor, som måler dæktryk og temperatur og sender disse oplysninger via radiobølger på 433 MHz til bilens styresystem. Måler også på reservehjul, hvis sådan et findes.
Den oprindelige lovgivning omfattede kun personbiler (type M1). Fordi TPMS-systemet var i stand til at demonstrere dets indvirkning på miljøet, sikkerheden og økonomien, traf lovgivere i Bruxelles i 2019 en vigtig beslutning om at implementere den 2017-opdaterede version af UN ECE-regulativet, nu kendt som UN ECE R141. Den opdaterede lovgivning udvider den obligatoriske montering af TPMS ud over M1-kategorien (personbiler) (op til 3.500 kg) til køretøjer af typen N1 (varebiler), der er designet og bygget til godstransport og med en maksimal totalvægt på ikke over 3,5 tons. Installation af TPMS for yderligere kategorier inklusive M2, M3, N2 (lastbiler), N3, O3 og O4 bliver også obligatorisk. Der er diskussioner om at opdele UN ECE R141 regulativet i to regulativer baseret på køretøjstyper.
Lovændringen er et resultat af det reviderede General Safety Regulation-dokument, der blev indført i 2019, og som har til formål at forbedre sikkerheden på EU's veje. Sammen med TPMS påvirker det opdaterede dokument andre trafiksikkerhedssystemer såsom ADAS, fodgænger- og passagersikkerhedssystemer, bremsning, belysning, styring mv.
Den reviderede TPMS-lovgivning er planlagt til at træde i kraft med en to-årig introduktionsfase:
- Fra juli 2022 vil TPMS være obligatorisk for alle nye M1-køretøjer og alle nye typegodkendelser for køretøjskategorierne M2, M3, N1, N2, N3, O3 , O4.
- Senere i 2024 vil et fungerende TPMS-system være obligatorisk for alle nyregistreringer for følgende køretøjskategorier: M1, M2, M3, N1, N2, N3, O3, O4.
Art | Beskrivelse |
Personbil M1 | Bil, som er beregnet til befordring af højst 9 personer inkl. føreren, og som har en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg. |
Personbil M2 | Bus, som er beregnet til befordring af mere end 9 personer inkl. føreren, og som har en tilladt totalvægt på ikke over 5.000 kg, samt bil, som er beregnet til befordring af højst 9 personer inkl. føreren, og som har en tilladt totalvægt på over 3.500 kg. |
Personbil M3 | Bil, som er beregnet til befordring af mere end 9 personer inkl. føreren, og som har en tilladt totalvægt på over 5.000 kg, samt ledbus uanset tilladt totalvægt. Varebil N1 bil, som er beregnet til godstransport, og som har en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg. |
Lastbil N2 | Lastbil, som er beregnet til godstransport, og som har en tilladt totalvægt på over 3.500 kg, men ikke over 12.000 kg. |
Lastbil N3 | Lastbil, som er beregnet til godstransport, og som har en tilladt totalvægt på over 12.000 kg. |
Campingbil | Bil, som er indrettet til beboelse. Bil med tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg anses som personbil M1, mens bil med tilladt totalvægt på over 3.500 kg anses som personbil M2/M3. |
Sovebus | Personbil M2 eller M3, som er indrettet således, at alle eller nogen af passagersæderne kan omdannes til liggepladser. Sæde, hvor ryglænet kan lænes max. 45 grader bagud, anses ikke som liggeplads. |
Lille knallert | Knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på ikke over 30 km/t. |
Stor knallert | Knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på over 30 km/t, men ikke over 45 km/t. |
Motorcykel | Motorcykel |
Generelle spørgsmål om dæk
- Hvordan vælger jeg det bedste dæk til min bil?
- Må jeg køre med blandede dæk?
- Hvor skal de bedste dæk sidde?
- Hvilke dæk kan min bil køre på?
- Hvad er aquaplaning?
- Er der særlige krav til min bils dæk når jeg kører med trailer eller campingvogn?
- Hvilke dæk til trailer og campingvogn?
- Hvilke dæktyper findes der?
- Hvad er dæktryksovervågning-TPMS?
- Hvad er et slangeløst dæk?
- Hvilke dækmønstre findes der?
- Hvad er det rigtige dæk? LB
- Skal man køre med radial- eller diagonaldæk? LB
- Hvad er fordelen ved radialdæk? LB
- Bruger man ikke diagonaldæk mere? LB
- Hvilken type dæk trækker bedst i marken - radial eller diagonal? (LB)
- Hvilken type dæk har den bedste komfort på vej? LB
- Hvilken type dæk er der flest timer i? LB
- Er der forskel i prisen på diagonal- og radialdæk? LB
- Hvilket dæk har den bedste dækøkonomi pr kørt time - diagonal- eller radialdæk? (LB)
- Kan man regummiere diagonaldæk og radialdæk? LB
- Er der økonomi i regummiering af dæk? LB
- Produceres der slidbanedæk i Danmark? LB
- Må man køre med radial- og diagonaldæk på samme aksel? LB
- Hvordan vælger jeg det rigtige dæk til min traktor mejetærsker snitter og andre landbrugsmaskiner? (LB)
- Er det ok at blande dækfabrikater på min traktor-redskaber osv? LB
- Er det bedst at køre med slangeløse dæk? LB
- Er der sidste salgsdato og udløbsdato på traktordæk-landbrugsdæk? LB
- Hvad gør jeg med traktor- og landbrugsdæk der ikke anvendes mere? LB
- Skal gamle og defekte dæk afleveres til genbrug? LB
- Hvad er klodshøjden på hhv. et radial- og et diagonaldæk? LB
- Er klodshøjden den samme på alle dækfabrikater? LB
- Hvilket dækfabrikat skal du vælge? LB
- Hvad er det bedste dækfabrikat? LB
- Hvilke mønstertyper findes der fra de store dækproducenter? LB
- Hvad er det bedste mønster til et trækdæk? LB
- Kan det være en fordel at lade et dæk med trækmønster løbe baglæns? LB
- Får jeg flere timer på et traktordæk ved at skifte fra side til side? LB
- Hvilken hastighed kan et traktortrækdæk tåle? LB
- Hvad er levetiden på et traktordæk? LB
- Hvorfor slides et traktordæk mest i højre side? (LB)
- Hvorfor slides fordækkene først (4WD)? (LB)
- Hvorfor kører man ikke tohjulstræk (fremfor 4WD)? (LB)
- Kan man ved køb af ny traktor selv bestemme fabrikat og dimension af dæk? (LB)
- Hvordan øger man vægten på traktor/redskab? (LB)
- Er firehjulstræk (4WD) at foretrække? (LB)
- Hvor meget kan man øge vægten med vand i hjul? (LB)
- Hvordan får man vand ind i hjulene? (LB)
- Hvordan frostsikrer man vand i hjul? (LB)
- Giver det et bedre træk i marken når man øger vægten på traktoren-landbrugsmaskinen? (LB)
- Bruger man ikke de gamle dæk-dimensionsbetegnelser mere? (LB)
- Hvor stor afstand skal der være mellem traktorens dæk og tvillinghjulets dæk? (LB)
- Kan der monteres store brede lavprofildæk på diverse industrimaskiner som gummiged/ rendegraver osv.? (LB)
- Er sprøjtehjulsdæk radialdæk eller diagonaldæk? (LB)
- Skal jeg køre med diagonaldæk på vogne? (LB)
- Kan radialdæk være en god løsning på vogne? (LB)
- Skal man køre med diagonaldæk eller radialdæk på vogne/ landbrugsredskaber? (LB)
- Hvilket dækfabrikat skal man vælge til vogn/ landbrugsredskab? (LB)
- Skal jeg vælge diagonaldæk eller radialdæk til min vogn/ landbrugsredskab? (LB)
- Hvad er et industridæk? (LB)
- Hvad er et skovdæk? (LB)
- Hvad er det rigtige dæk til min (industri-/skov-)maskine? (LB)
- Skal man køre med radialdæk eller diagonaldæk (til industri/ skov)? (LB)
- Giver radialdækket eller diagonaldækket den største trækeffekt (industri/ skov)? (LB)
- Hvordan er komforten ved brug af radialdæk kontra diagonaldæk (industri/ skov)? (LB)
- Er der flest timer i radialdæk eller diagonaldæk (industri/ skov)? (LB)
- Hvad er prisen på radialdæk kontra diagonaldæk (industri/ skov)? (LB)
- Hvordan er timeøkonomien for hhv radialdæk og diagonaldæk (industri-skov)? (LB)
- Kan radialdæk og diagonaldæk til industri-skov regummireres? (LB)
- Regummierer man dæk til industri-skov i Danmark? LB
- Kan man køre med radialdæk og diagonaldæk på samme aksel (industri/ skov)? (LB)
- Hvilket fabrikat skal man vælge til industri- og skovdæk? (LB)
- Skal man køre med slanger i dæk til industri og skov? (LB)
- Skal man køre slangeløse dæk til industri og skov? (LB)
- Kan man øge vægten på en industri-skovmaskine ved at fylde vand i dækkene (hjulene)? (LB)
- Hvordan frostsikrer jeg mine industridæk og skovdæk når jeg har vand i hjulene? (LB)